Tävling

TÄVLING

Att tävla för KRK

För att tävla för Kungsbacka Ridklubb behöver du ha löst medlemskap för innevarande år och tagit grönt kort samt beställt tävlingslicens via TDB. Ett gott uppförande mot hästen, andra medtävlande, egna och andras föräldrar, hästskötare, funktionärer på tävlingsplats och andra i din närhet är en självklarhet för oss.

Vi ser gärna att varje ryttare hjäper till som funktionär på våra egna tävlingar. Detta för att vi vill kunna genomföra så många tävlingar som möjligt med högsta möjliga kvalitet. Kungsbacka Ridklubb är en populär tävlingsplats för att vår organisation är bra och vi har trevliga funktionärer. Vi jobbar hela tiden på att bli ännu bättre!

Kungsbacka Ridklubb en ideell förening – basen för den svenska ridsporten är det ideella arbetet. Utan detta skulle betydligt färre barn och ungdomar få möjligheten att rida och umgås med hästar. Sett ur ett internationellt perspektiv gör detta svensk ridskoleverksamhet unik. Hela tävlingsverksamheten vilar på att människor vill och tycker det är roligt att göra en insats.

För att kunna hålla den kostnadsnivå vi har idag är den enskilde medlemmens insats en förutsättning. Alla insatser är viktiga stora som små.

Veckoplanering VT-22

Ryttaravtal

Våra ryttare kan även välja att skriva på ett ryttaravtal. Det innebär att man tävlar lite billigare på klubben mot att man ställer upp som funktionär och hjälper till. Du kan ladda ner och läsa ryttaravtalet 2023  här.

Lagtävling

Kungsbacka Ridklubb har lag i olika divisioner inom både hoppning och dressyr.

Klubben betalar anmälningsavgift/startavgift för laget, i övrigt så betalar varje ryttare själv sina kostnader i samband med lagdeltagande (så som resa till och från tävlingsplatsen, anmälnings-/startavgifter för ev förklasser mm)

Övriga lag kan man anmäla sitt intresse till. Skicka då ett mail till kansliet@kungsbackaridklubb.se och ange:

• Ditt namn
  • Om du rider häst eller ponny (inkl kategori)
  • Nivå
  • Tränare
  • Vilket lag du skulle vilja vara med i

Tävlingssektionen

Tävlingssektionen Kungsbacka Ridklubb Kungsbacka Ridklubb arrangerar cirka 50 tävlingsdagar per år. I tävlingssektionen hjälper vi till med att planera tävlingsåret och diskuterar fram vilka tävlingar och arrangemang vi vill ha på vår anläggning.

Vill ni kontakta tävlingssektionen går det bra att skicka e-post till tavlingsektionen@kungsbackaridklubb.se eller till vår tävlingsansvarige Anna Ek, anna.ek@kungsbackaridklubb.se

Anläggningsskisser

Zonindelning anläggning se HÄR

Anläggningsskiss Innetävling

Anläggningsskiss Utetävling

Anläggningsskiss Uppstallning

Regler Pay & Jump/Ride och Öppen bana

Nedan listar vi vad som gäller när ni rider Pay & Jump/Ride eller öppen bana på vår anläggning.

• Ponny och häst ska hållas isär på framridningen/framhoppningen.
  • Ridhjälm, stövlar eller skor med chaps. Säkerhetsväst och långärmad tröja för ryttare upp till 18 år.
  • Rosett kan köpas oavsett resultat.
  • Ingen uteslutning då resultat inte räknas. Vi tar inte tid men har en maxtid på hur länge ekipaget får försöka komma runt.
  • Efter ett avfall, ska ryttaren INTE fortsätta ritten. Man måste leda ut hästen från ridhuset av säkerhetsskäl.
  • Ansvarig från klubben får avbryta ritten.
  • Ponny/Häst får starta max två gånger per dag.
  • Vaccinationskrav enligt TR 1.
  • Utrustning och uppförande enligt TR 1.
  • Tänk på att du och din häst är rätt försäkrade!